Zayıflama Hapları

Zayıflama hapları günümüzde zayıflamak amacı veya şeker, hipertansiyon gibi hastalıkların tedavisine yardımcı olabilmek amacı ile kullanılmaktadır. Birçok zayıflama ilaçlarının yan etkileri az olmasına rağmen; ciddi yan etkiler de nadiren rapor edilmiştir.

Bu ilaçların, şişmanlığı tamamı ile tedavi etmedikleri ve kullanımları yanı sıra, fiziksel aktivite ve diyet uygulanması şartı ile, uzun süreli ve başarılı bir zayıflama sağlanabileceği bilinmelidir.

Kimlerin zayıflama ilacı kullanması gerekir?
Zayıflama ilaçlarının kullanımı, aşağıdaki özelliklere sahip kişiler için bir seçenek olabilir:

• Vücut kütle indeksi 30 ve üzeri olup, şişmanlıkla ilgili bir hastalığı olmayanlar,
  • Vücut kitle indeksi 27 ve üzeri olup, şişmanlıkla ilgili diyabet veya hipertansiyon gibi şikayeti olanlar

* Vücut kütle endeksi vücut ağırlığının boya bölünmesi ile hesaplanır.

Zayıflama Haplarının Tipleri
Amerika’da kullanılan zayıflama hapları, FDA tarafından, kısa süreli ( bir kaç hafta veya ay ) kullanımı için onay almıştır.

Zayıflama haplarının bir tipi iştah baskılayıcı özelliktedir. Bu ilaçlar genellikle tablet veya uzun salınımlı kapsüller şeklindedir. Bu ilaçlarların doktor reçetesi ile yazılanları olduğu gibi, marketlerde satılabilir ( OTC grubunda ) olanları vardır. En yaygın kullanılan iştah kesici sibutramin’ dir: Reductil. Bu ilaç; kalp krizi, felç ve bazı ölümlerle ilişkilendirilmiştir.

İkinci grup zayıflama ilaçları, yağ emilimini engelleyen ilaçlardır. ” Xenical ” bu grupta yer alan bir ilaçtır. Xenical, diyetle alına yağın % 30 unun emilimini engeller. Xenical muhakkak doktor tarafından önerilerek kullanılmalıdır.

Xenical, uzun süreli kullanımı onaylanmış tek ilaç olmasına rağmen; 2 yıldan uzun süre kullanılması durumundaki etkisi ve güvenilirliği net olarak bilinmemektedir.

Zayıflama tedavisinde yeni ilaçlar üzerinde çalışmalar devam etmektedir. Bu ilaçlarla ilgili çalışmalar umut vericidir.

İştah kesici ilaçlar nasıl zayıflatır?
Bu tarz ilaçlar kullanıldığında kişi kendini “aç” hissetmemektedir. Bu iştah kesici etki, ilaçların beyinde serotonin ve katekolamin denen iki kimyasalın salınımını arttırması ile oluşur.

Yağ emilimini azaltan ilaçlar nasıl etkili olur?
Bu tip ilaçlar yemekle alınan yağı parçalayarak veya bağırsaklardan emilimini engelleyerek etkili olurlar. Besinlerle alınıp emilemeyen yağ ise bağırsak hareketleri ile atılır.

Xenical gerçekten faydalı mıdır?
Genellikle Xenical’ in etkisi orta düzeydedir. Ortalama olarak bir yılda 5- 6 kilo zayıflanmasına neden olur. Genellikle kilo kaybı en fazla ilk 6 ayda görülür.

Zayıflama İlaçlarının Riskleri
Zayıflama ilaçlarının uzun süre kullanımı söz konusu olduğunda doktorunuzla zayıflama ilaçlarının aşağıda sıralanan riskleri konusunda konuşmalısınız:

• Bağımlılık: Xenical dışında tüm şişmanlık ilaçlarının reçetelenmesi kontrollüdür.Yani, bu ilaçlar bağımlılık yapabildiklerinden, doktorların bu ilaçları reçetelenmesinde bazı sınırlamalar vardır.
  • Tolerans gelişimi: İlaçların 6 aydan sonraki kullanımında zayıflatıcı etki azalmakta ve tolerans gelişmektedir.
  • Yan etkiler: Zayıflama ilaçlarının yan etkileri hafiftir ( bazen rahatsız edici de olabilir ) ve genellikle vücudun ilaca uyumu iyidir. Nadiren ciddi ve ölümcül etkiler rapor edilmiştir.

Zayıflama haplarının yan etkileri:
Bütün iştah kesici zayıflama ilaçları, obez kişilerde kısa süre kullanılmalıdırlar. Bir kaç hafta üzerindeki kullanımına ait bilgi yoktur ve uzun süreli kullanımında aşağıdaki yan etkiler oluşabilir:

• Tansiyon yükselmesi
  • Nabız sayısında artma
  • Terleme
  • Kabızlık
  • Uykusuzluk
  • Aşırı susama
  • Rehavet
  • Burun tıkanıklığı
  • Anksiyete
  • Kuru ağız

Xenical’in karın ağrısı, gaz sancısı, yağlı dışkılama ve bağırsak hareketlerini kontrol edememe gibi yan etkileri vardır. Bu yan etkiler genellikle hafif ve geçicidir. Fakat yüksek yağ içeren gıdaların alınması ile artarlar. Bu ilacı kullanan kişiler, yağ oranı % 30’dan az olan yemekler yemelidirler. Xenical bazı vitaminlerin de emilimini azalttığından, vitaminler yemekten iki saat evvel veya sonra alınmalıdır.

Bu ilaçların uzun dönem kullanımı önerilmemektedir. Zayıflamak isteyen kişiler, aynı zamanda yemek alışkanlıklarını değiştirmeyi ve egzersiz yapmayı da öğrenmelidirler. Sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivitenin sürdürülmesi ile zayıflanmanın korunması ve yeniden kilo almama sağlanmalıdır.

Zayıflama ilaçları her kişiye uygun değildir. özellikle yaşlılar ve çocuklarda kullanımı için yeterli çalışma bulunmamaktadır.

Zayıflama hapları kullanmadan evvel doktorunuzla görüşmeniz gerekenler:
Bu ilaçları reçetelemeden önce doktorunuz; allerji, hamilelik, emzirme durumunuz olup olmadığını, ilaç kullanıp kullanmadığınızı sormalıdır. Ayrıca mevcut bulunan hastalıklar, ilaçla ile ilgili yan etkileri arttırabilir. Aşağıdaki durumlardan sizde mevcut olan var ise muhakkak doktorunuza söylemeniz gerekir:

• Diyabet
  • Yüksek tansiyon
  • Kalp hastalığı
  • Epilepsi ( Sara Hastalığı )
  • Böbrek yetmezliği
  • Glokom
  • Alkol ve uyuşturucu kullanımı
  • Hipertiroidi ( Tiroid bezinin fazla çalışması )
  • Depresyon ve beyin hastalıkları
  • İlaç kullanımı gereken migren
  • Genel anestezi ile yapılacak ameliyatlar
  • Hamilelik veya hamilelik planı
  • Emzirme

İştah kesici ilaçlar kullananlarda rehavet bazen de uykuya eğilim olabileceğinden araba ve otomatik araçların kullanımında dikkatli olunmalıdır.

Reçetesiz satılabilen ilaçlar hangileridir?
Zayıflama için reçetesiz satılabilen bir çok ilaç eczane, market ve internette satılabilmektedir. Bu ilaçların bir çoğunun ispatlanmış etkileri yoktur.

Alli nedir?
Alli, “orlistat” ( Xenical ) ın düşük dozdaki formudur. Fakat Alli reçetesiz satılabilir. Alli ile zayıflama miktarı daha azdır ve ani dışkılama, iç çamaşırlarında yağ lekeleri bırakmak gibi yan etkileri vardır. Daha yağlı yenildikçe de yan etkiler artmaktadır. Bu ilaçlar kullanılırken gıdalardaki yağ oranı düşürülmelidir.

Aşağıdaki durumlar mevcutsa Alli kullanılmamalıdır:

• Organ transplantasyonu yapılmışsa
  • Hamilelik ve emzirme

Eğer kan sulandırıcı ilaç kullanıyor ve de diyabet – tiroid hastalığınız var ise muhakkak doktorunuza bildiriniz.

Reçetesiz satılabilen OTC grubu ilaçların riskleri nelerdir?
Bu ilaçların büyük bir bölümü Sağlık Bakanlığı tarafından güvenlik ve etkinlik açısından test edilmemiştir. Bu tarz ilaçlarla ilgili uzun süreli, güvenilir çalışmalar yoktur.

• Bu ilaçlar yüksek tansiyon, diyabet, böbrek hastalığı, tiroid hastalığı, glokom ve depresyon geçirenlerde kullanılmamalıdır.
  • İştah kesici olan ilaçlar, 8- 12 haftadan fazla kullanılmamalıdır. Fakat ağırlığın sabit tutulması için, diğer yöntemlerden yararlanılmalıdır. Uzun vadede bu ilaçların tıbbi ve ekonomik açılardan negatif etkileri oluşur. Bu ilaçların kullanılması ile birlikte sağlıklı beslenilmeli ve spor yapılmalıdır.
  • İdrar söktürücü ilaçlar, vücuttan sadece su atılımına neden olup zayıflamaya neden olmazlar. Bu tür ilaçlar tamamı ile sağlığa zararlıdır.
  • özellikle üzerinde ‘Tümü ile doğal’ yazan tüm ürünlerin zararsız olduğu düşünülmemelidir. Firmalar genellikle Bu ilaçlar için sağlıklı derken, kendi laboratuarlarında yaptırdıkları çalışmalar üzerinden bunu söylemektedirler.
  • İçeriğinde yirmiden fazla etken madde olan ilaçlar için, bu etken maddelerin birbirleri yada kullanılan diğer ilaçlarla etkileşip etkileşmediği bilinmemektedir.
  • Bu ilaçlarla birlikte grip ve soğuk algınlığı ilaçları kullanılmamalıdır, çünkü bu ilaçlarda aynı etken maddeleri içerebilirler. Bu konuda eczane ve doktorlardan bilgi alınabilir.