Siyah Nokta

Sivilce (akne vulgaris); siyah noktalar, minik yağ kistleri, küçük kızarıklıklar, iltihaplı şişlikler ile seyreden bir hastalıktır. Siyah noktalar ise iltihap belirtisi göstermeyen sivilce formudur. Genellikle yüzde, nadiren de göğüs, sırt ve üst kollarda görülebilir. Siyah noktalar sivilcenin ilk belirtilerindendir ve zaman içinde iltihaplı sivilcelere dönüşebilir. Yüzde ise en çok çene ve alın bölgesinde görülür.

Siyah noktaların içinde yağ ve ölü hücreler bulunmaktadır ve derideki gözenekleri tıkarlar.

Siyah noktalar hormonal faktörlerle, nemli iklim, özellikle yağlı pomad, güneşten koruyucu krem ve petrol bazlı nemlendiricilerin kullanımı ile gelişebilir.

Yağsız kozmetik ürünler (oil-free dermokozmetikler) seçilmeli, hafif bir sabun veya temizleyici ile cilt günde 2 kez yıkanmalıdır. Siyah noktaları ortan kaldırmak için bir takım kremler kullanılabilir. Bu kremler günde iki kez, ince bir tabaka olacak şekilde sürülmelidirler.  İyileşmenin görülmesi ayları alabilir, bu nedenle tedaviye uzun süre devam edilmelidir. Bu amaçla kullanılan kremler % 2.5-10 benzoil peroksit, %20 azelaik asit, % 1-3 salisilik asit +/- kükürt ve rezorsinol, % 10-20 glikolik asit ve tretinoin, isotretinoin, adapalene gibi doktorlar tarafında reçete edilebilen retinolleri içerirler.

Ayrıca doğum kontrol hapları ve isotretionin içeren haplar da etkili olurken, antibiotiklerin faydası yoktur. Krioterapi (buz tedavisi), koterizasyon ve mikrodermabrazyon bazen gerekli olabilen cerrahi işlemlerdir.