Nemlendiriciler

Nemlendirici nedir?
Nemlendiriciler deriyi yumuşatır ve nemlendirirler; kuruluk, pullanma, ince çizgiler,kırışıklıklar ve hafif irritan kontakt dermatit tedavisinde kullanılırlar.

Nemlendiriciler nasıl etkili olurlar?
Nemlendiricilerin başlıca 2 temel etkisi vardır:

1- Oklusif ( kapatıcı ): Derinin yüzeyini bir yağ tabakası şeklinde kaplar ve de su kaybını engeller, böylece stratum korneumun nem oranı artar.

2- Nemlendirme: Stratum korneum içinde su tutma kapasitesi olan yapıları oluşturur.

Bazı nemlendiriciler her iki etkiye de sahiptirler.
Kapatıcı ( oklusif ) nemlendiriciler
Kapatıcı ( oklusif ) nemlendiriciler insan dışı kaynaklı yağlar içerirler; ya saftırlar yada belli oranlarda su ile karıştırılmışlardır. Bir çok çeşidi vardır; tüm hastalar için tek bir uygun nemlendirici yoktur. En uygun olan nemlendirici ancak deneyerek bulunur. Banyo yağları, deri üzerinde ince bir yağ tabakası oluştururlar. Losyonlar yağlardan daha oklusiftir. En uygun olarak, suyu deride tutmak amacıyla banyo sonrası uygulanırlar ve ayrıca gerektiğinde kullanılabilirler. Kremler ise daha fazla kapatıcıdırlar. Dimeticon içeren kalın bariyer kremleri, özellikle el egzemalarında çok faydalıdır. Merhemler de çok kapatıcıdırlar ve eşit miktarda sıvı, katı parafin veya vazelin gibi saf yağlar içerirler. Oklusif nemlendiricilerin hangi çeşidinin kullanılacağı uygulanacağı, vücut alanına, ev kuruluğunun derecesine göreü değişir. Losyonlar saçlı deride, diğer kıllı alanlarda ve yz, gövde, kollar ve bacaklardaki hafif kuruluklarda kullanılır. Kremler daha fazla nem ihtiyacı olduğunda kullanılır. Merhemler oldukça kuru, kalın ve pullu derilerde uygulanır; fakat aşırı yağlı yapısı nedeniyle rahatsız edici olabilirler. Sulu akışkan kremler, bir çok hastanın memnun kaldıkları orta derecede nemlendiricilerdir. çünkü yağsızdır, ucuzdur ve reçetesiz satılır. Bu kremler ter ile karışırlar ve yıkandıklarında çıkarlar. Kişinin ihtiyaçlarına göre bu kremlerin daha fazla parafin bulunduranları kullanılabilir.

Nemlendiriciler ne kadar sıklıkta kullanılmalıdır?
Derinin kuruluğuna göre uygulama sıklığı da değişir. Aşırı kuru ciltler 3- 4 saatte bir uygulama gerektirirken, daha az kuru ciltler için ise sadece geceleri kullanılan bir hafif nemlendirici yeterlidir.

Humektan dediğimiz nemlendiriciler
Humektanlar stratum korneuma su ekleyen ajanlardır ve aşağıdaki maddeleri içerirler:

Gliserin
Üre
Alfa hidroksi asitler (l aktik asit veya glikolik asit ): Yüksek konsantrasyonlarda derinin üst tabakası olan stratum korneumu soyucu özellikleri vardır, bu nedenle peeling ajanı olarak bilinirler.

üre ve laktik asit preperatları, deri bütünlüğü bozulduğunda uygulanırlarsa yanma hissi yaratabilirler. Humektanlar ihtiyosis ( kalıtsal veya edinsel pullu deri tablosu ) denen cilt hastalığının tedavisinde önemli yer tutarlar.

Nemlendiricilerin yan etkileri nelerdir?
– İrritan ( tahriş edici ) reaksiyonlar: Kapatıcı tarzda olan nemlendiricilerin aşırı ısıtmasına bağlı gelişir ve yanma hissi yaratır. Bazı kişiler bazı nemlendiricileri kullandıklarında yanma hissi oluşurken, bazılarında daha sık gelişir. özellikle atopik egzemalı veya rozasealı hastalarda yanma hissi daha fazla görülür. Bu reaksiyon sıklıkla bir allerji olmaktan çok, nemlendiricinin içindeki maddelere karşı gelişen tahriş reaksiyonudur. Eğer tahriş geçici olursa nemlendirici kullanılmaya devam edilir. Bununla birlikte yanma devam ederse tolere edilebilecek başka ajanlar kullanılmalıdır.

– Alerjik kontakt dermatit: Nemlendiricilere karşı gelişen allerjiler nadirdir. Şüphelenildiğinde allerjik yama testi yapılabilir. Fakat allerjiyi yapan madde tespit edilse de, bu ajanların hangi nemlendiricilerde bulunduğunu saptamak zor olabilir ve bu nedenle deneme yanılma yoluna başvurmak gerekebilir.

– Follikülit: Aşırı kapatıcı yağlı nemlendiriciler kıl ağızlarını tıkayıp, ağrılı iltihaplı bir reaksiyona neden olabilir.

– Yüz döküntüsü: özellikle kapatıcı tarzda nemlendiricilerin yüze uygulanması sivilce, perioral dermatit gibi cilt hastalıklarının ortaya çıkmasına neden olabilir.

Nemlendiriciler hangi cilt hastalıklarında uygulanır?
Nemlendiricilerin kullanımı egzema, sedef ve ihtiyosis gibi cilt hastalıklarının tedavisinde önemlidir.