Kıl Dönmesi

Kıl dönmesi veya batması deride kızarıklık ve iltihaplı lekeler şeklinde görülen bir yabancı cisim reaksiyonudur. Özelikle kıvırcık saçlı erkeklerin sakal bölgesini etkiler; bayanlarda ise esmer ve kıllı kişilerde sıklıkla görülür. Bazen de genital bölgede rahatsız edici hal alabilir.

Hastalık iki nedenle oluşur: Özellikle kıvırcık saçlı kişilerde kılların deri içine yeniden girmesi birincil nedendir. İkincil etken de batan kılın keskin ucunun kıl kanalının dış kılıfını delmesidir.
Kıl dönmesi tıraş, ağda sonrasında görülebilen bir durumdur. Kültür yapıldığında herhangi bir mikrop üremez. Sakal bölgesinde görülürse, bu duruma ‘pseudofolikülit barbe’ denir. Yalancı folikülite kadınların bacaklarında sık rastlanır. Genellikle de kaşıntılıdır. Bacaklarda kılları çıktığı yerde görülen lekeler kılların dönmesine bağlı olarak gelişir. Hastalık ciddi bir medikal bir problem olmamasına rağmen, kozmetik olarak rahatsız edici olabilir. Ayrıca bu durum yara izlerine, kahve rengi lekelere, ikincil enfeksiyonlara neden olabilir.

Kılların batması tedavisi, en zor olan cilt sorunlarından birisidir. Cildin kuru olması da kılın batmasını tetikleyebilir. Tedavisinde uygun nemlendiriciler ve peeling yapıcı ilaçlar kullanılabilir. Bu ajanlar aynı zamanda derideki renk bozukluğunu da tedavi edebilir. Kılların alınması bir süre durdurulmalıdır. En az 3 ay, kıllar çekme yöntemlerinden biri ile alınmamalıdır. Bayanlar için en nazik yöntem elektrikli tıraş aletleridir. Ama genellikle bu tedaviler ile başarı elde edilemez.

Kesin çözüm ise, kılların kalıcı epilasyon yöntemleri ile tamamen ortadan kaldırılmasıdır. Kıllar epilasyon yöntemi ile ortadan kalkınca batık sorunu da kalmayacaktır. Epilasyon yöntemi olarak da iğneli epilasyon, fotoepilasyon ve lazer epilasyon yöntemi kullanılabilir. Lazer ile yapılan epilasyon da oldukça faydalıdır.