Aşırı Terleme

Terleme vücut ısımızın kontrolünü sağlar. Normalde bir kişi terleyerek günde 400-500 ml sıvı kaybeder. Bu miktarın üzerinde olan ve piyasada satılan terlemeyi önleyen ürünlerle giderilemeyen terleme, aşırı terleme olarak kabul edilir.

Terleme hangi boyutlara ulaştığında aşırı terleme olarak kabul edilir?

Aşırı terlemenin nedenleri nelerdir?
Stresli olduğumuz zamanlarda sinir sisteminin sempatik sistem denen özel bir bölümü çalışır ve terlemeye neden olur. Ama insanların % 1’inde bu sistem, hiç bir stres olmadan aşırı çalışmaktadır. Bu kişilerde terleme el, ayak tabanı, koltuk altı ve yüzde görülebilir. Bunun dışında tiroid bezinin aşırı çalışması, böbrek üstü bezinden kaynaklanan bazı hastalıklar, şişmanlık, menopoz, ağır psikiyatrik hastalıklar ve bazı ilaçların kullanımı sonucu terleme gelişebilir.

Aşırı terlemesi olan kişiler nasıl tedavi edilir?
Öncelikle hastanın terlemeye neden olabilecek bir hastalığı olup olmadığı araştırılır. Herhangi bir hastalık saptanırsa, ilk olarak bu hastalık tedavi edilir. Örneğin aşırı kilosu olan hastalar, zayıflama tedavisine alınır. Hastanın az terleten kıyafetler seçmesi tavsiye edilir. Öncelikle terlemeyi giderici maddeler içeren (aluminyum klorid) kremler ve losyonlar kullanılabilir. Bu kremler her gün uygulanmalıdır. Yanma ve tahriş gibi yan etkileri vardır. Etkili olmadığı durumda cerrahi dışı yöntemler denenir.

Bu tedavi yöntemleri nelerdir?

Bu yöntemlerden ilki, avuç içi ve ayak tabanı terlemeleri için kullanılabilen iyontoforez tedavisidir. Bu yöntemd,e su banyosu içinde el ve ayaklara minimal düzeyde galvanik elektrik akımı verilir. Hafif ve orta şiddetteki vakalarda oldukça etkilidir. Tedavide başarı oranı %85-90 arasında değişir. Tedavi yaklaşık bir ay sürer, toplam 6-8 uygulama yapılır.

Diğer bir yöntem, botox denen ilacın deri altına enjeksiyonudur. Botox, ter bezlerini çalıştıran yüzeyel deri sinirlerinde felç yaparak etkili olur. Koltuk altı, el ve ayaklara uygulanabilir. Oldukça etkili, yan etkisi olmayan bir tedavi yöntemidir. İlacın etkisi 8-12 ay devam eder. Bu sürenin bitiminde yeniden enjeksiyon yapmak gerekir.